Nyheter 2017-sesongen:

Treningshelg på Vålerbanen 5.-6. august [1.8.2017]

For den som ikke skal til Sviestad er det muligheter for å kjøre en treningshelg på Vålerbanen. Dette er tilbud til førere med og uten lisens.

_10_invitasjon_til_treningsweekend_p_v_lerbanen_august_2017.pdf

ny_poster_2017_treningsweekend_v_lerbanen_august.pdf

Norsk sensasjon i Classic Endurance på Donington, UK

Artikkel av Tormod Bergsjø. 2017-05-29
Anders Helgerud stilte som eneste norsk deltaker på lag med Allan Oversby i 4-timers løpet for 2 eller 3 førere i 2016. Allan og Anders kom på en sensasjonell 3. plass i klassen Formula 2 og ble nr. 10 totalt av 50 påmeldte. Mange ble svært overrasket over resultatet - det var faktisk en ikke så liten sensasjon.

Les artikkel av Tormod Bergsjø om suksess på Donington

Race invitasjon Finland 19. - 21. mai [20.4.2017]

I år er den nye sløyfa med på Botniaring, så det blir lang versjon av banen, 4014 meter!
Invitasjon og tillegsregler finner du i Racekalender.

 
 

Klasse Nasjonal 600/1000 er tilbake på Vålerbanen i juni 2017! [11.2.2017]

I 2017 skal Nasjonal 600/1000 igjen kjøres som en classic støtteklasse under Classic TT på Vålerbanen 9-11. juni. Reglene blir enkle og akkurat slik som de var da klassen tidligere ble ble kjørt under Classic TT, sykkelen må være 6 år gammel.

Nye skjema for maskinkort og søknasskjema for maskinkort. [10.2.2017]

Under Maskinkort finnes nå de nye formularene for maskinkort og maskinkortsøknad. Disse er basert på formatet som danskene har utarbeidet. Formularet for maskinkort er litt justert i forhold til det danske, litt på språk og litt tilpassing for Norge. Søknadsskjemaet for maskinkort er oversatt fra Dansk.

Anderstorp teller med i Nordisk Championship som Danmarks runde! [3.2.2017]


Bestilling AVON classic racingdekk fra Absolut dekkservice. Frist for bestilling innen 10. februar [26.1.2017]


Bestillingsskjema for 2017.
Har ikke fått noen priser enda, men det er klart at prisene er stort sett de samme som i 2016, altså rimelige priser.
Sendes til Absolut dekkservice: Epost




Nyheter 2016-sesongen:

Solør MCK trenger hjelp fra classicmiljøet 12-14. august, nå er det vår tur! [8.7.2016]

Uten hjelp fra Solør MCK blir det ikke noe Classic-TT på Vålerbanen - punktum. Hele classicmiljøet bør derfor kjenne et ansvar for å stille opp 12-14. august for å gjøre en gjentjeneste.

Solør MCK har fått æren av å være vertskap for NMFs 100-års jubileumsarrangement helgen 12 - 14. august. Det blir kjørt norsk/nordisk mesterskap i roadracing samt supermoto, og det er også enduroløp samme helg. Det trengs banemannskap til banemannskap og flaggposter.

Motorsportdugnad er sosialt og trivelig. Samle en gjeng og gjør det til en helgetur med innlagt motorsport!

All instruksjon vil bli gitt på stedet. Har du mulighet en dag er det meget bra, og kan du to eller flere dager er det enda bedre! Ta kontakt snarest da det forenkler planleggingen.

Funksjonærsjef Per-Gunnar Ekren:
e-post: p.g.ekren@gmail.com
tlf: 970 36 270

NB! Ragnar har fått ny E-postadresse for søknad om maskinkort [2.5.2016]

NB! Har du husket nyhetene om oljetrau under motoren og montering av baklys? [2.4.2016]

Det kan være greit å minne om et par av nyhetene i regelverket som vil ha betydning for de fleste av oss i prepareringen av syklene for sesongen. For å lese de komplette reglene, med endringene uthevet, se Reglement.

Baklys i slicks-klassene (pkt. 1.11 i de allmenne regler)
I alle slicks-klassene skal det nå være montert baklys som må være på plass under teknisk kontroll og når løpsledelsen avgjør at det er Wet Race. Det skal være montert under teknisk kontroll, men kan tas bort under kjøring i tørt vær. Lyset skal slås på når løpslederen krever det. Lysstyrken skal være som en vanlig 10-15W pære eller 3-5W LED. Lyset skal være fast, ikke blinkende.

Trau for oljeoppsamling under motoren i ALLE klasser (pkt. 1.12 i de allmenne regler)

Oljeoppsamler kreves på alle sykler med 4-takstmotorer. Oppsamleren skal være stødig og godt festet. Kapasitetens skal være halvparten av den totale væskemengden (olje og kjølevæske) i motor og gearkasse. For tørrsumpmotorer er oljemengden i motoren satt til 0,3 liter i beregningen av kapasitet. Oppsamleren skal ha en dybde på minimum 50 mm og eventuelle åpninger skal sitte minst 50 mm over oppsamlerens bunn. Oppsamleren skal i bunn, i framkant, ha 2 hull med minst 25 mm diameter. Disse skal normalt være plugget, men skal ved regn kunne åpnes om løpsledelsen krever det.

Oversikt over treninger, Vålerbanen, Rudskogen, Racing4Fun [26.3.2016]

Nederst i Racekalender finner du oversikt over alle treninger i roadracing på Vålerbanen, Rudskogen og med Racing4Fun i 2016.

Bekreftet program for 2016 FIM Vintage Championship [17.3.2016]

Under Racekalender står 2016-programmet for FIM Vintage Championship, som nå er blitt endelig bekreftet. Fire runder (racehelger) holdes, med to race for hver racehelg. Førerens seks beste score teller i sammendraget. Vanligvis er den danske racehelgen den nordiske med FIM-status, men i år er det Andrestorp!

Samling av Youtube-lenker fra nordiske baner [27.2.2016]

Bli inspirert mens du venter på sesongstart - ny samling av Youtube-lenker fra classickjøring på nordiske baner.

Bestilling av dekk til årets sesong, frist 1. mars [23.2.2016]

Send epost: Finn Johannessen hos Absolut Dekkservice for bestilling av Avon Classic Racing. Frist er 1. mars.
Bestillingsskjema lastes ned her.
Prisliste er ikke klar, dette er noe uforutsigbart med valutakurser i bevegelse. Som vanlig er prisen til selvkost pluss et ørlite påslag så det blir gammelt, kjent prisnivå uten overraskelser.

Karlskoga teller i MC-Avisa Norges Cup for 2016 [23.2.2016]

Karlskoga blir andre tellende løp i tillegg til Classic TT på Vålerbanen i MC-Avisa NOrges Cup for i år når ACR i Mo i Rana ikke kjøres.

Mye kjøring på Classic TT på Vålerbanen i år [13.2.2016]

I år starter treningen fra kl. 09.00 på fredag.

Artikkel om norsk deltakelse i classic endurance racing på Spa i 2015

I 2015 skrev MotoMental Racing et stykke norsk Moto Guzzi-historie. For første gang deltok norske Moto Guzzi-førere på et internasjonalt endurance-stevne på den mytiske banen Spa-Francorchamps i Belgia. Her forteller Erik Joner levende fra turen, om hva som skjedde og hvilke utfordringen de møtte på underveis. Illustrert og med teknisk info.
Artikkelen er publisert i medlemsbladet til Norsk Motoguzziklubb, Bicilindrica nr.4/2015. Gjengitt med tillatelse.

Film fra norsk deltakelse i classic endurance racing på Spa i 2015

Takk til Birgitte og Eskil for nesten en og en halv time med stemningsrapport på film.
Knut Holte på Spa Francorchamps 2015. Foto: Bikerspix.be
Knut Holte på Spa Francorchamps 2015. Foto: Bikerspix.be
 
 

Lisenskurs i 2016 [2.1.2016]

Det holdes lisenskurs på Arctic Circle Raceway, Rudskogen og Gelleråsen i Sverige i 2016.

Se oversikt over lisenskurs for 2016 med lenker for påmelding og mere informasjon.


Oppdatert reglement for Classic Superbike for 2016-sesongen [15.12.2015]

Norsk versjon av oppdatert reglement for Classic Superbike gyldig for 2016-sesongen er lastet opp.
Endring i farge på nummerskilt for Classic Superbike er også tatt med i oversikten over farger på Startnummer for alle klasser.

Engelsk vesjon kommer senere.
The English version of the technical regulations for Classic Superbike will follow soon.


Trau mot oljesøl under motoren for ALLE klasser i 2016 [1.11.2015]

Den som har finlest referat fra nordisk møte i København har sikkert lagt merke til at i 2016 skal det være trau under motoren for oppsamling av olje søl i ALLE KLASSER. Da er det sikkert flere som har en liten jobb å gjøre for at dette skal være på plass for første løpshelg til våren.

Nordisk møte i København 2015 [26.10.2015]

På det årlige nordiske møtet i København nylig ble bl.a. regelendringer for 2016 gjennomgått. Disse vil etterhvert bli lagt inn i regeldokumentene som de respektive land har ansvar for (Norge for Formula80-87 og Classic superbike, mens Sverige har resten).

Nå er Classic superbike klubbet gjennom som offisiell nordisk klasse i Classic racing og skal kjøres på alle løp!
Se referat fra møtet under Møter CRC og Nordisk.


Nyheter 2015-sesongen:


Suksess på 20-års ACR Jubilee TT i Mo i Rana [14.7.2015]

Det meldes om en meget vellykket løpshelg på 20-års Jubilee TT i solskinn og de spektakulære omgivelsene på ACR i Mo i Rana. Mens vi venter på flere detaljer fra de som var til stede, kan vi nyte synet av Bjørnar Sand i klasse Formula80-87 jage Odd Gunnar Moe i klasse Classic Superbike. Det ble oppnådd utrolig sterke rundetider i begge klasser - lave 1,36 og tilsvarende flotte tider i de øvrige klassene.
 


To norske team fullførte 4 timers classic endurance på Spa Francorchamps [5.7.2015]

I natt fullførte to norske Guzzi-team 4 timers classic endurance i god stil på Spa Francorchamps i Belgia. Løpet er prestisjefylt innen europeisk classic racing og det stiller tungt sponsede og påkostede team, noe man neppe kan si om våre Team 1 og Team 2 fra Moto Mental Racing, Norge.
 
I Maxi Class for sykler inntil 1982, fri kubikk, kjørte Team 1 (nr. 14) med Ole Østen Tokle, Eskil Tin og Knut Iver Skøien inn til en 23. plass. Det stilte 51 i klassen hvorav 33 fullførte innen minimum 75% av vinnerens kjørte runder for å bli klassifisert.

I Classic Class for sykler inntil 1981, max 1000cc, kjørte Knut Holte, Jørn Jøntvedt og Erik Joner inn til en 10. plass av 13 som stilte i klassen. De lå lenge på en sikker 7. plass, men fikk problemer med lys/lading og ramlet ned til 10. plass. De brukte så mye tid i depot med el-problemene at de falt utenfor 75%-kravet for å bli klassifisert, noe 8 team i klassen klarte. Imidlertid fikk de med seg Guzzi'n over målstreken og det står det respekt av! - vi får nok etterhvert høre mer om hvordan det er å kjøre med kneskrap uten lys!

Vi gratulerer!


Invitasjon til Classic enduro 13.6 er ute [6.5.2015]

Løpsinnbydelsen for classic enduro i forbindelse med det tradisjonsrike Classic TT på Vålerbanen, lørdag 13. juni finner du nå under Racekalender.
CRC står som arrangør, men funksjonærteam og løpsledelse blir ikke de samme i classic enduro som i classic roadracing. Se førøvrig inbydelsen.
 
 


Dekk for sidevognsklassene, presisering av krav [24.4.2015]

Den svenske klubben MCHK melder at det er gjort presiseringer om kravene til dekk for sidevognsklassene:

FÖRTYDLIGANDE MASKINREGLEMENTE SIDVAGN PUNKT 4.8. DÄCK, INNERSLANG:
8A och 8B:
Skall vara mönstrade med minsta profildjup 1 mm. Slicks, skurna slicks eller regndäck är inte tillåtna.Däckvärmare är ej tillåtna.

8C och 8D:
Slicks, skurna slicks samt regndäck är tillåtna. Däckvärmare är tillåtna.Ventil bör vara av kort modell. Ventilhatt av metall med packning skall användas.

 
 


Krav om ID-brikke utsettes til ev. 2016 for Classic racing [24.4.2015]

Svenske klubben MCHK melder at beslutningen om å kreve ID-brikke under kjøring utesettes til møtet høsten 2015 for ev. innføring for 2016-sesongen. Dette kan de gjøre fordi Classic kjører etter et nordisk reglement.

For 2015 anbefales det imidlertid å bruke ID-brikke uten at det stilles som et krav.

 
 


 
 

Classic enduro på Vålerbanen i år [13.4.2015]

For alle som liker kjøring på løst underlag inviterer Classic Racing Club (CRC) til classic enduro i forbindelse med det tradisjonsrike Classic TT på Vålerbanen, lørdag 13. juni. Off-roadbanen ligger ved innkjøringen til baneanlegget, og classic enduro deler depot med classic roadracing, med de mulighetene dette gir for å oppleve både kjøring og maskiner på nært hold.

CRC står som arrangør, men funksjonærteam og løpsledelse blir ikke de samme i classic enduro som i classic roadracing. Kontaktpersoner for classic enduro er Knut Iver Skøien mob: 93243139 og Ole Morten Braathen mob: 93243041. Ta gjerne kontakt om det er noe du lurer på.

Mer informasjon om klasser, påmelding, mv.

 
 


Medlemmer: Lisenskjøp på nett fungerer nå [8.4.2015]

Nettløsning for betaling av klubbkontingent (MinIdrett) og lisenskjøp (nmfsport) skal fungere greit nå. Hvis det er problemer så si ifra på epost eller gjennom Kontakt. Ved problemer prøv først å gå ut av siden, logg deg inn igjen, og forsøk på nytt før du tar kontakt.

Du må være registrert med oppdatert informasjon, og ha oppført kontaktinformasjon til pårørende, gjennom MinIdrett

Du kjøper lisen, og må ha din informasjon oppdatert, på nmfsport.

Du får bare valgt blant de lisensene du har tilgang til, i handlekurven klar til betaling. Lisensen kan skrives ut, men det vil bli sendt ut lisenskort fra nmf senere.

CRC har sendt ut krav om medlemskontingent fra klubben til de som hadde hovedmedlemskap i 2014. Hvis noen ikke har fått, eller har feil medlemskap, så si ifra på epost eller gjennom Kontakt.

De øvrige medlemskapene (familie/støtte) sendes ut etter hvert som vi får sortert dem.

20-års jubileumsrace på ACR Mo i Rana i år [21.3.2015]

Arctic Circle Motorsportklubb feirer sammen med ACR 20 år i år. Og de feirer med å kjøre rent Classic arrangement. Det blir mye kjøring på ACR i år. Vi håper så mange som mulig har lyst til å ta turen nordover i sommer.

 
 

Classic TT Våler på plakaten for 12-14. juni [10.3.2015]

Fotomotivet denne gang er fra klasse 7C, Formula80-87, F1 stor.
 
 


Større bane i Finland i år [3.3.2015]

I år skal det kjøres på en lengre bane på Botnia Ring. De har åpnet en ny sløyfe slik at banen nå blir 4014 meter lang mot 2618 meter tidligere. De har også lagt ny asfalt der. Dette er vel gode grunner til å få med seg Finland i år!

Merinformasjon på svenske MCHK

John Goodall.
John Goodall.
Klikk for å legge til bilder
Classic Racing Club
Postboks 20
2322 RIDABU
Tlf: 95 06 84 22
E-post

Classic TT på Vålerbanen
Ta kontakt hvis du vil være med som funksjonær eller medhjelper i vårt årlige arrangement Classic TT på Vålerbanen. Du får fine opplevelser i et godt miljø!
Klubben på Facebook


Lisens og medlemskap etc.