Hva er classic racing?

Historien om classic racing

Classic racing handler om road-racing med motorsykler helt tilbake fra den spede begynnelse før 2. verdenskrig og godt ut på 80 tallet - og nå sist til slutten av 90-tallet med tilveksten Classic Superbike. Sporten er inndelt i klasser som har historisk tilknytning til forskjellige perioder, og er meget populær i Norge så vel som i Norden forøvrig og resten av verden. Norsk Classic Racing så dagens lys på slutten av 80-tallet da noen få ildsjeler begynte å konkurrere i BOT og svenske Classic løp.

Den norske Classic Racing Club ble stiftet i 1993 for å være en landsomfattende klubb som kunne samle classic-racing førere som den gang ikke hadde noe lokalt tilbud.

Det ble viktig for klubben å samarbeide med den svenske Motorsykkelhistoriska klubben sin racing avdeling som til den gang hadde vært enestående i Norden med sine løp for klassiske sykler, samt Norges Motorsykkelforbund for å gi classic racing i Norge vekst og annerkjennelse.

Classic racing i dag

I dag samkjøres classic racing i hele Norden. Norge har bidratt med Classic TT på Vålerbanen siden 1994, og Artic Circle Raceway i Mo i Rana siden 1995. Ta en kikk på Racekalender for å se hvor de neste løpene i Norden skal kjøres, og Resultater hvor du ser hvor vi har hatt løpene tidligere, størrelsen på klassene og hvilke rundetider som oppnås - det går ganske bra unna selv om syklene er gamle!

NMF har siden 2000 gitt offisiell Norgescup status til de største klassene.

For å kjøre Classic Racing må du være tilknyttet en NMF-klubb. Dette blir du gjennom medlemskap i CRC. Videre må du gjennomføre et lisenskurs og kjøpe en A, B eller Classic lisens.

Se Lisens og medlemskap for mere informasjon.

Årsmøter CRC og Nordisk

Klubben på Facebook
Vår danske venn Jens Kroon viser at man satser skikkelig i classic racing! Her med engelsk triple fra race på Ring Djursland i klasse 6 for 750cc inntil 1972. Det hører med til historien at han holdt seg på hjulene og kjørte inn til en andreplass.
Vår danske venn Jens Kroon viser at man satser skikkelig i classic racing! Her med engelsk triple fra race på Ring Djursland i klasse 6 for 750cc inntil 1972. Det hører med til historien at han holdt seg på hjulene og kjørte inn til en andreplass.


Classic Racing for Dummies


av Christian Nordve for "Sidevogna" nr.2/2006
(Gjengitt med tillatelse av J. Lind, Sidevogna. Supplert med oppdateringer av crc.no webmaster)


Hva er Classic Racing?
Svært kort fortalt er det Roadracing med gamle motorsykler! All kjøring foregår på lukkede baner. I Norge er det pr i dag kun 3 slik baner som benyttes til konkurranser (Vålerbanen, Rudskogen og Artic Circle Raceway i Mo i Rana). Det finnes noen flere anlegg som benyttes til trening.

I Norge har Classic Racing vokst frem som en egen motorsportsgren de siste 20 årene. Det har vært drevet organisert Classic Racing siden tidlig på 90-tallet. I 1993 ble Classic Racing Club (CRC) stiftet samtidig fikk vi NVMC Motorsport. Fra da har miljøet vokst jevnt og trutt. I dag har vi både en Norsk og en Nordisk Cup og det konkurreres i en rekke klasser. Startfeltene i hver klasse er ofte på 20-30 sykler. -Så vi sliter ikke med de samme problemene jeg har lest at andre har i forbindelse med sine treff og løp. Her er det masse deltagere og publikum hver eneste løpshelg! Men for all del: Vi vil gjerne ha med flere!!! I et felt vil det ofte være en enkelt klasse eller klasser som det er naturlig å sette sammen. I et startfelt finner man førere som spenner over hele nivå-spekteret, helt fra de som har ambisjoner om å stå øverst på pallen hver gang, til helt alminnelige veteran entusiaster som har moro av å se hvor fort de klarer å kjøre doningen sin rundt banen.

Det har til en hver tid vært en masse fine sykler på markedet, men det er ofte de aller nyeste og dyreste som er raskest. For mange betyr det at Road Racing blir dyrt og kanskje en smule risikopreget (høy fart kan jo gi både dyre og store krasj). I Classic Racing tar vi vare på litt eldre sykler som en gang var blant de "tøffeste i gata". Vi tar også vare på deres eiere; nostalgikere som har forelsket seg i en sykkel, et merke eller en epoke. Er du kronisk syk, med en av disse veteransykdommene, finner du helt sikkert en likesinnet i Classic Racing miljøet!


Klasser
Det finnes mange ulike klasser i Classic Racing i dag. De eldste syklene vi har på banene finner du i Pre-48. Dette er en egen klasse for sykler laget før 1948! Denne klassen er i dag preget av en håndfull svenske førere som er med på mange løp, men noen nordmenn har vi hatt med fra tid til annen. Personlig synes jeg dette er en utrolig fascinerende klasse å de på! Tidsriktige, flotte sykler med tidsriktige bremser og støtdemping. -Altså knapt nok noen i det hele tatt. Men dette er virkelig klassiske veteransykler!

Etter Pre-48 kommer klassene som vi omtaler som "Classic-klassene". Dette er sykler fra 1947 til 1972 for 4-takt (1967 for 2-takt). Når man snakker om sykler, så er det mange muligheter og mange godbiter her! Derfor er Classic delt opp i en rekke kubikk klasser; 125/175, 250, 350, 500 og 750. I disse klassene finner vi praktisk talt alt som ble solgt og kjørt løp med på 50-, 60 og godt inn på 70-tallet.

Så går vi over på et par klasser som kanskje får hardbarkede veteran-entusiaster til å rynke på nesen; "Forgotten Era". Dette er da sykler fra 1972 til 1979. Denne klassen deles opp i det vi kaller Lille Forgotten (opp til 250 cc) og Store Forgotten (større enn 250 inntil 1300 cc). Her er det mye å boltre seg på for de som er glad i 2-takt. -Ingen tvil om det! Men det finnes mange fine 4-takts sykler fra denne epoken også. Særlig i Store Forgotten. Nå har vi beveget oss opp gjennom tid og fartspotensialet, men vi det er ikke slutt med det. Classic racing er utvidet med klassen Formula 80-87. Her kan man still med alle mulige sykler som er solgt, produsert og racet med i perioden 1980-1987.

Nytt for 2014 var forsøk med ny klasse Classic Superbike på Vålerbanen, som ble utvidet med Botnia ring i Finland og Karlskoga i Sverige for 2015. Fra 2016-sesongen er Classic Superbike offisiell klasse i nordisk classic racing! Syklene er fra 1988-1998. I tillegg til Superbike sykler er det også tillatt med Supersport sykler. Når deltagelsen i klassen i fremtiden blir stor nok vil disse 2 klassene deles. Før klassene deles vil det ikke være spesielle restriksjoner for Supersport sykler, men når delingen blir gjennomført vil det bli utarbeidet et detaljert Supersport reglement basert på Supersport reglementet fra denne perioden. Dette vil være strengere enn Superbike reglementet og vil bl.a. kreve standard ramme, svingarm, hjul, gaffel, bremsekalipere, forgassere og luft inntaksboks. Klassen er åpen for sykler som ble brukt, eller kunne ha blitt brukt i FIM Superbike eller Supersport klassen 1988 til og med 1998. Dette er sykler som i utgangspunktet er gatesykler, men var homologert eller kunne vært homologert for Superbike eller Supersport racing.

Vi stopper ikke her! Det finnes flere muligheter! Vi har også to klasser for Sidevognsracing. Den ene er for sidevognsekvipasjer med motor på opp til 750cc og hjul på 16" eller mer. Den andre klassen er for de som kjører med hjul mindre enn 16". I begge klasser er det begrensning på at sykkelen må være fra før 1972. Dette er klasser det er utrolig artig å se på. Personlig tror jeg de som kjører har det minst like artig. Hvis du ikke har sett sidevogns-racing før så anbefaler jeg deg det på det sterkeste. Det er en herlig kombinasjon av racing og akrobatikk. -På høyt nivå!

Jeg er helt sikker på at mange av leserne har liggende et eller flere prosjekter som kunne passe inn i en av disse klassene. Jeg er like sikker på at mange av dere har drømt om å få prøve å kjøre sykkelen for alt den er verdt, under kontrollerte former. Her er muligheten!

Support klasser:
Det dukker fra tid til annen opp support klasser i Classic. En klasse som har vært med i noen år er Supermono. Dette er en klasse for 1-sylindrede motorer opp til 800cc. Mye brumm og herlig racing i denne klassen! En annen klasse vi har sett er RD 250. Dette er altså en egen klasse for Yamaha RD 250. Vi har også en 125 junior klasse. Dette er en viktig klasse for Racing generelt. Det er her de unge og kommende racing-stjernene får prøve seg.

Hvordan komme i gang
Har du lyst har du lov! Det er nesten så enkelt. Dernest må du ha tilgang på en sykkel som tilfredsstiller klassereglene. I korte trekk så innebærer det at sykkelen skal se ut som, og være utrustet som en racer fra det aktuelle tidsrommet, og du må ha en transponder for det elektroniske tidtakingssystemet. Har du lyst til å fordype deg i detaljer om aktuelle sykler så finner du alt sammen under klasser og reglement. Som fører må du også ha en lisens. Dette er den samme lisensen som alle roadracing førere har. Det arrangeres kurs med jevne mellomrom. De tre klubbene som arrangerer slike kurs er Borg MC (Rudskogen), Solør MC (Vålerbanen) og Artic Circle Motorsportklubb (ACR). På et slikt kurs lærer du alt du trenger å kunne for å kunne kjøre løp. Det er naturligvis fokus på regler, sikkerhet og opptreden, men det er lagt opp til masse kjøring på et slikt kurs også. Du får kyndig veiledning hele veien! Mye av hensikten med kurset er å gjøre Road Racing til en trygg og sikker sport. -Men er det ikke farlig uansett da? Motorsport og høyhastighetssport blir ofte omtalt som risikofylt eller ekstremsport. Som Classic Roadracing fører er du en del av Norges Motorsports Forbund, som igjen er en del av Norges Idrettsforbund. Idrettsforbundet fører statistikk over skaderomfang i ulike idrettsgrener. Sist jeg sjekket så var Roadracing (inkludert alle moderne klasser) ranket langt ned på listen, rett bak Volleyball!!!! Så er det bare å reservere startnummer, sjekke racekalenderen, skaffe ID-brikke (hvis du skal kjøre i Sverige), sende påmelding og kjøre!

Dyrt?
Hvor mye koster det? Motorsport koster vel mye penger? Jeg skal ikke legge meg opp i hva folk anser for å være dyrt eller hva som er mye penger, men det er klart at Classic racing kan koste til dels mye penger! På den andre siden så behøver det ikke å koste mer enn hvilken som helst annen motorsykkel du har eid. Du kan få tak i debutant-sykler til 20-30 000 kr. Har man ambisjoner om å vinne løp hver gang, eller man har bestemt seg for at man vil ha akkurat den sykkelen, så kan det nok koster noe mer. Når du så har fått deg sykkel så kan man jo pusle på etter hvert som man har tid og råd - skru litt og trimme litt, kjøre litt og finne ut hvor man skal legge seg med tanke på ambisjoner og økonomi. Trimming er lov! Det er stort sett tid, penger og fantasi som setter begrensningene her. Ikke alle forsøk er like vellykket, men det er jo artig å prøve. Mens man holder på å skru og pusle, så kan man drømme litt om hva man skal kjøpe en vakker dag…..Drømmer er som kjent gratis, helt til de blir realitet! Hvis du har et prosjekt liggende, så er det ofte en fin måte å komme i gang på. Hvis du vil skaffe deg noe som er skrudd sammen så anbefaler jeg å komme på løp. Der står det rett som det er sykler til salgs. Hvis ikke så er det alltids noen som kjenner noen som vet om en som har et eller annet….

Nysgjerrig?
Hvis du fortsatt er litt nysgjerrig på hva dette er og har lyst til å vite mer, eller se hva dette dreier seg om, så anbefaler jeg på det varmeste en tur til en Classic Racing løpshelg i år. Det arrangeres ofte treff i forbindelse med en slik løpshelg, så det er jo en ypperlig anledning til å få seg en fin tur også. Se Racekalender på crc.no! Det er lite høye herrer i dress og mørke solbriller i depot i Classic Racing. Du treffer stort sett de samme typene som du treffer i alle andre veteran-sammenhenger; trivelige folk som synes det er utrolig fascinerende med gamle motorsykler. Vi kjører og skrur, skryter og ljuger akkurat like mye som alle andre (minst!).

Classic Racing Club
Postboks 20
2322 RIDABU
Tlf: 95 06 84 22
E-post

Classic TT på Vålerbanen
Ta kontakt hvis du vil være med som funksjonær eller medhjelper i vårt årlige arrangement Classic TT på Vålerbanen. Du får fine opplevelser i et godt miljø!
Klubben på Facebook


Lisens og medlemskap etc.