Classic Superbike

Periode 1988 - 1998

Klassen er åpen for Superbike og Supersport sykler. Når deltakelsen i framtida tilsier det, vil klassen bli delt.

Stikkord fra regelverket (ikke fullstendig):

Kun 4-takt motorer er tillatt.

Superbike
4 sylindrede sykler: 600-750 cc
3 sylindrede sykler: 600-900cc
2 sylindrede sykler: 750-1000cc

Supersport
4 sylindrede sykler: 400-600cc
2 sylindrede sykler: 600-750cc

Reglement Classic Superbike (norsk)

Technical rules Classic Superbike(English)

Sykler som kjører i klassen
Reglementet har et tillegg med opplisting av sykler som er tillatt og ikke tillatt.

Presisering om Ducati 996

Her er en kort presisering om Ducati 996 da det har vært spørsmål om modellens historie og lovlighet for klassen.

916 ble introdusert i 1994. 916 SPS (Sport Production Special) ble introdusert i 1997 med 996 ccm sylindervolum for homogolisering for Superbike. I tillegg til 996 ccm hadde den også sterkere bunnkasse enn tidligere. 996 som modellbetegnelse ble ikke introdusert før modellåret 1999.

996 er derfor tillatt selv om den ikke spesifikt står i maskinlisten i reglementet. Den er imidlertid nevnt i invitasjonen til klassen som er lenket til ovenfor.

I 2001 kom 996 R, som hadde Testa Stretta motor. Den hadde kortere slag og større borring enn de tidligere motorene. Den er ikke tillatt. Heller ikke andre sykler med Testa Stretta motor er tillatt.


 
 
.


Classic Racing Club
Postboks 20
2322 RIDABU
Tlf: 95 06 84 22
E-post

Classic TT på Vålerbanen
Ta kontakt hvis du vil være med som funksjonær eller medhjelper i vårt årlige arrangement Classic TT på Vålerbanen. Du får fine opplevelser i et godt miljø!
Klubben på Facebook


Lisens og medlemskap etc.