Klasse 7D Classic Superbike

Periode 1988 - 1998



Gyldighet

Dette er en oversettelse av det engelske reglementet, godkjent for 2017-sesongen av nordisk møte 8.10.2016. Ved mulige uoverensstemmelser er det den engelske versjonen som gjelder.


Se også de kapittel 1 Allmenne regler fra MCHK.

Fra 2016, se spesielt punktene om baklys og trau for oppsamling av olje under motoren:

Baklys i slicks-klassene (pkt. 1.11 i de allmenne regler)
I alle slicks-klassene skal det nå være montert baklys som må være på plass under teknisk kontroll og når løpsledelsen avgjør at det er Wet Race. Det skal være montert under teknisk kontroll, men kan tas bort under kjøring i tørt vær. Lyset skal slås på når løpslederen krever det. Lysstyrken skal være som en vanlig 10-15W pære eller 3-5W LED. Lyset skal være fast, ikke blinkende.

Trau for oljeoppsamling under motoren i ALLE klasser (pkt. 1.12 i de allmenne regler)

Oljeoppsamler kreves på alle sykler med 4-takstmotorer. Oppsamleren skal være stødig og godt festet. Kapasitetens skal være halvparten av den totale væskemengden (olje og kjølevæske) i motor og gearkasse. For tørrsumpmotorer er oljemengden i motoren satt til 0,3 liter i beregningen av kapasitet. Oppsamleren skal ha en dybde på minimum 50 mm og eventuelle åpninger skal sitte minst 50 mm over oppsamlerens bunn. Oppsamleren skal i bunn, i framkant, ha 2 hull med minst 25 mm diameter. Disse skal normalt være plugget, men skal ved regn kunne åpnes om løpsledelsen krever det.

Presisering om Ducati 996

Her er en kort presisering om Ducati 996 da det har vært spørsmål om modellens historie og lovlighet for klassen.

916 ble introdusert i 1994. 916 SPS (Sport Production Special) ble introdusert i 1997 med 996 ccm sylindervolum for homogolisering for Superbike. I tillegg til 996 ccm hadde den også sterkere bunnkasse enn tidligere. 996 som modellbetegnelse ble ikke introdusert før modellåret 1999.

996 er derfor tillatt.

I 2001 kom 996 R, som hadde Testa Stretta motor. Den hadde kortere slag og større borring enn de tidligere motorene. Den er IKKE tillatt. Det tillates heller ikke andre sykler med Testa Stretta motor.
Classic Racing Club
Postboks 20
2322 RIDABU
Tlf: 95 06 84 22
E-post

Classic TT på Vålerbanen
Ta kontakt hvis du vil være med som funksjonær eller medhjelper i vårt årlige arrangement Classic TT på Vålerbanen. Du får fine opplevelser i et godt miljø!
Klubben på Facebook


Lisens og medlemskap etc.